Beantwoord door Dorine Schenk
Heelal & ruimtevaart, Aarde & klimaat
Waarom is de aarde rond?
Floor, 8
De aarde is een bol. Dat geldt ook voor de zon, de maan en alle planeten in ons zonnestelsel. Maar waarom is onze planeet eigenlijk geen kubus of een rommelige klont?
Naar binnen getrokken
De aarde – en de zon, maan en planeten – zijn grote bollen dankzij de zwaartekracht. Die houdt al het gesteente en water waar onze planeet van gemaakt is bij elkaar.
De zwaartekracht is een aantrekkingskracht die zorgt dat al het materiaal zo dicht mogelijk bij elkaar wil zitten. Daardoor wordt alles naar het midden toe getrokken. En dat zorgt ervoor dat de aarde de vorm van een bol heeft. Alles wat uitsteekt, wordt naar binnen getrokken.
Kleine ruimterotsen zijn niet rond. Die zijn een stuk lichter dan planeten en sterren. Daardoor is hun zwaartekracht ook minder sterk - niet sterk genoeg om een mooi bolletje van ze te maken.
Vanuit de ruimte kun je goed zien dat de aarde een ronde bol is. Foto: NASA
Uitpuilende basketbal
Maar ook de aarde is niet perfect rond; hetzelfde geldt voor de andere planeten. Die draaien namelijk rond hun as, als een tolletje. Door dat draaien wordt het materiaal in het midden een beetje naar buiten geslingerd. Daardoor worden ze wat breder in het midden. Maar: dit effect is wel heel klein. Als astronauten naar de aarde kijken, lijkt die gewoon een perfecte bol.